Bibliotheek op School Oost officieel geopend

1

BERGEN OP ZOOM – Wethouder Yvonne Kammeijer heeft donderdagochtend samen met schooldirecteur Saskia van Loon de bibliotheek op School Oost officieel geopend. In mei ondertekenden School Oost een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar met Bibliotheek het Markiezaat. De bibliotheek op de basisschool moet het lezen onder kinderen stimuleren.

De bibliotheek op school is een project van Het Markiezaat. Niet alleen op School Oost maar ook op Het Kompas, Anton van Duinkerken, De Grebbe, Octopus, El Feth en Het Palet zijn bibliotheken geopend.

Collectie

In het concept de Bibliotheek op school brengt de bibliotheek haar expertise en collectie de school binnen en gaat samen met de leerkrachten aan de slag rondom lezen. De bibliotheek verzorgt een permanente en actuele boekencollectie, waardoor een goed boekenaanbod altijd dichtbij is voor kind en leerkracht. Ook wordt professionele ondersteuning geboden door de inzet van een leesmediaconsulent. Deze medewerker van de bibliotheek gaat in alle groepen aan de slag met de leukste projecten rondom de leukste boeken! Samen initiëren en stimuleren we hiermee de leesbeleving en de leesinteresse van alle leerlingen van de hierboven genoemde basisscholen.

 

Leesachterstand
Wist u dat veel kleuters bij aanvang van de basisschool een achterstand hebben van 2.000 woorden? Dat bij het verlaten van de basisschool 25% van de leerlingen een taalachterstand heeft van 2,5 jaar? En dat Nederland 1,5 miljoen laaggeletterden telt? Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze lezen of niet. Onderzoek toont aan dat lezers niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Leren begint bij lezen. Wie goed kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich ontwikkelen. Een goede taalbeheersing zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij wat er om hen heen gebeurt. Zo kunnen kinderen beter meekomen in de (digitale) samenleving. De aanwezigheid van een collectie en expertise op het gebied van jeugdliteratuur, in combinatie met voldoende leestijd voor kinderen, geeft de lees- en taalvaardigheid van ieder kind een sterke impuls.

1 reactie

Algemeen