Graag Gedaan biedt helpende hand

1

OUDENBOSCH – Twee jaar geleden werd de dienstverlenende organisatie Graag Gedaan opgericht. Sindsdien weten steeds meer mensen hun weg te vinden naar deze klussendienst die op initiatief van de Samenwerkende Ouderenorganisaties Halderberge (SOH) in het leven is geroepen. “Maar onze doelgroep bestaat niet alleen uit senioren”, benadrukt coördinator Corrie van der Steen. “Iedereen kan bij ons terecht.”

Als coördinator neemt Corrie al vanaf dag één dagelijks alle aanvragen in behandeling. Zij weet dus als geen ander uit te leggen wat Graag Gedaan allemaal kan betekenen voor de Halderbergenaren. “Wie zelf bepaalde klusjes niet kan uitvoeren, mag ons bellen. Reden hiervoor kan zijn dat er niet genoeg financiële middelen zijn of dat er bijvoorbeeld sprake is van een beperking of (tijdelijke) ziekte. Leeftijd speelt dus geen rol”, stipt ze nogmaals aan.

Reparaties
“Het kan gaan om allerlei klusjes in en rondom het huis”, ligt Corrie toe. “Denk daarbij aan onderhoud in de tuin, verrichten van reparaties, boodschappen doen, aanpassingen maken in de woning of iets simpels als het vervangen van een batterij van een brandmelder. Daartoe hebben wij het nodige gereedschap in huis. Als er materialen voor een klus nodig zijn, kunnen deze, op kosten van de aanvrager, met onze kluspas aangeschaft worden, vaak nog met korting ook.”

Computers
“Afhankelijk van de aard van de klus, koppelen wij er een vrijwilliger aan. Zo zijn er vrijwilligers die voornamelijk in de tuin werken, maar we hebben ook mensen die veel verstand hebben van computers. Hoe vaak loopt er niet iets vast of wil de printer niet werken? Ook daarbij bieden we de helpende hand, net als bij het invullen van lastige formulieren en het bijhouden van administratie. Verder zorgen we voor vervoer met begeleiding naar een huisarts of specialist. Voor alle duidelijkheid: het huis schoonmaken doen we dus niet!”

Zelfstandigheid
“Net zoals de aard van de aanvragen heel divers is, is onze doelgroep dat ook. Senioren maken graag gebruik van onze diensten, maar ook jonge mensen zijn gebaat bij Graag Gedaan”, geeft Corrie aan. “Schroom om ons te bellen is absoluut onnodig. Iedereen heeft weleens hulp nodig en wij doen het graag, uiteraard met respect voor ieders privacy. De ervaring leert dat men nadien erg blij is dat het klusje is geklaard. Ons werk is dan ook erg dankbaar. Door instanties als Graag Gedaan kunnen mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, iets wat de overheid promoot, maar in de praktijk wel mogelijk en verantwoord moet zijn. Daar dragen wij toch mooi een steentje aan bij. En passant lossen de vrijwilligers met hun komst ook een stukje eenzaamheid op, die vaak onder de oppervlakte verscholen ligt.”

Vergoeding
Voor al deze klusjes wordt een bescheiden vergoeding gevraagd. “Per half uur vragen we € 2,50 en voor vervoer geldt een tarief van € 0,30 per kilometer”, legt Corrie uit. “Een klus mag ongeveer twee uur maximaal in beslag nemen. En bel gewoon als er twijfel bestaat of een bepaalde klus wel in aanmerking komt voor Graag Gedaan, want wij kennen vele kanalen waar wij naar kunnen doorverwijzen.

Dankbaar
Wie Graag Gedaan belt op telefoonnummer 0168-331833, krijgt meestal Corrie aan de lijn, maar mogelijk ook collega Els Leussink. “Als vrijwilligers zich aanmelden, staat collega Marian Hogerwaard hen te woord”, vertelt Corrie. “Vrijwilligers kunnen we heel goed gebruiken, zeker nu we steeds bekender worden en er meer aanvragen binnenkomen. We zoeken mensen die minimaal een dagdeel beschikbaar zijn en affiniteit hebben met de doelgroep en de doelstelling. Na afronding van de klus, leveren zij hun formulieren bij ons in en praten we even bij met een kop koffie. Dan horen we altijd terug hoezeer hun hulp gewaardeerd wordt door de aanvragers. Dat merken we zelf ook, want we worden regelmatig gebeld door dankbare gebruikers van onze diensten. En natuurlijk zeggen we dan: Graag Gedaan!”

BIJDRAGE ELS ROMMERS

1 reactie

Algemeen